E-mail marketing jako czynnik sukcesu: skuteczność optivo i TUI.com w ramach cyklu życia klienta

 

Sukces możliwy do osiągnięcia za sprawą precyzyjnego targetowania odbiorców i automatyzacji procesów wysyłkowych wyraźnie obrazują kampanie realizowane przez TUI. Największy niemiecki przedstawiciel branży turystycznej zdecydował się na optivo® broadmail w celu zindywidualizowania i zautomatyzowania e-mail marketingu w ramach cyklu życia konsumenta. Strategia kampanii została przygotowana przez zespół konsultantów optivo i nastawiona na inicjowanie działalności klienta i interakcji, a także generowanie dalszych rezerwacji.

 

W ramach współpracy mającej na celu aktywizację klientów, zaimplementowano trzy kampanie pokontrolne. Kryterium dla każdej z nich stanowiła ostatnia aktywność użytkowników. Szczegółowe profilowanie umożliwiło podzielenie ich na grupy - "nie otwierających", "nie klikających" i "nie nabywających", dzięki czemu do każdej grupy możliwe było przekazanie jedynie indywidualnych i doskonale ukierunkowanych treści.

 

W efekcie, każda kampania z osobna osiągnęła co najmniej nieprzeciętne wyniki. Celem w przypadku grupy "nie otwierających" była ich ponowna „reaktywacja”. Kampania miała na celu zachęcenie subskrybentów do otwierania wiadomości, a wszystkie e-maile zostały odpowiednio wcześniej zoptymalizowane. W ramach ponownego zwrócenia uwagi grupy, badania przeprowadzono z uwzględnieniem zmiennych takich jak identyfikacja nadawcy, czas wysyłki newslettera i jego tematyka. W skład trzyetapowego podejścia  włączono również testy A/B, aby zagwarantować, że każdy z respondentów otrzymał interesujący go mailing.

 

Osoby, które pomimo otwarcia newslettera TUI.com nie kliknęły w żaden z linków skategoryzowano jako "nie klikających". Dwuetapowe podejście uwzględniało testy A/B w których między innymi zoptymalizowano aspekt wizualny. Podobnie jak w przypadku "nie otwierających", "nie klikający" nie otrzymywali regularnego newslettera w całym okresie kampanii, w celu pozyskania ich uwagi za sprawą bardzo zindywidualizowanej treści.

 

Do „nie nabywających” zaliczono wszystkich respondentów, którzy otworzyli wiadomość  i kliknęli w link z newslettera w przeciągu ostatniego miesiąca, ale nie dokonali żadnej rezerwacji. W tym przypadku, użytkownicy otrzymali zindywidualizowane oferty last-minute. Ponadto, ta grupa wciąż otrzymywała regularny newsletter TUI. Wyniki takiego podejścia po raz kolejny mówią same za siebie: open rate wyniósł 55% przy klikalności w newsletter na poziomie 42%. Tym samym, osiągnięto również cel nakłonienia zainteresowanych do zakupów i pozyskania kolejnych kupujących, którzy zarezerwowali nowe wycieczki.

 

Wszystkie kampanie zostały stworzone za pomocą platformy optivo® broadmail, której zawartość i oferta dostosowywane są specjalnie do wybranej grupy docelowej. Ich rezultaty jasno obrazują sukces, możliwy do osiągnięcia za sprawą odpowiednio dobranego, spersonalizowanego i zautomatyzowanego email marketingu.